Kalibreren

“RUIT MET CAMERA VERVANGEN? DAN EERST KALIBREREN”

Bij een autoruitvervanging komt altijd al veel kijken. Het is een expertiseklusje waarbij de juiste mensen, materialen, middelen en methode cruciaal zijn. Maar tegenwoordig gaat het door de technische ontwikkeling nog een stukje verder. Auto’s met een camera in de voorruit moeten na de ruitvervanging steeds vaker gekalibreerd worden, anders kunnen veiligheidssystemen die de camera aansturen op hol slaan.  Hoe gaat dat in zijn werk.

Advanced Driver Assistance Systems / Lane Departure Warning System

Om te beginnen: wat is er precies zo bijzonder aan de voorruit van de nieuwste generatie auto’s?
autoruiten zijn steeds vaker voorzien van zogenoemde ‘rijhulpsystemen’  (Advanced Driver Assistance Systems). Door middel van camera’s achter de voorruit ondersteunen deze systemen de bestuurder tijdens het rijden. Wat ze precies doen, verschilt per auto en per automerk. Ze waarschuwen bij het onvrijwillig verlaten van een rijbaan, helpen bij het maken van een noodstop, verbeteren het zicht bij nacht, bieden een 360 graden beeld en hulp bij inparkeren.”

camera-raam
camera-raam-banden

Signaal aan de bestuurder

Handige hulpmiddelen dus, waarvan je zeker wilt weten dat ze naar behoren werken. Hoe zorgen jullie daarvoor wanneer de  ruit door schade moet worden vervangen? 
Dat doen we door alle  ruitvervangingen te kalibreren. Simpel gezegd, door alle systemen netjes af en in te stellen, zodat ze weer werken als nieuw. Doe je dat niet, dan kunnen er later problemen optreden. De camera van een Audi is bijvoorbeeld voorzien van een Lane Departure Warning System. Zodra de bestuurder onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt, krijgt hij een signaal dat hij de wegmarkering overschrijdt. Maar daarvoor moet de camera de rijbaanmarkeringen wel juist registreren. Anders begint het ding al te piepen als je nog gewoon netjes tussen de belijning rijdt. Of erger: als je er al ver overheen bent.”

Reguliere en CSC voorruit kalibratie

Duidelijk. Maar vertel eens: hoe gaat dat kalibreren in zijn  werk? 
Afhankelijk van het type Systeem onderscheiden we twee soorten kalibratie. De reguliere kalibratie, waarbij de camera wordt gekalibreerd met behulp van een handheld toestel en er een proefrit gemaakt moet worden. En de Statische kalibratie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een handheld toestel, een laser en een simulatiewand. De laatste variant passen we vooral toe bij Mercedes en wagens van de Volkswagen Group; de eerste bij Ford en Volvo. Hoe het kalibreren verder precies werkt, is een nogal technisch verhaal. Maar het komt erop neer dat we er voor zorgen dat de camera weer doet wat-ie moet doen voor u veiligheid.”

Zoek een GlassConnect Vestiging waar u voor de scherpste prijs uw autoruit kan laten kalibreren!


Warning: Parameter 1 to W3_Plugin_TotalCache::ob_callback() expected to be a reference, value given in /var/www/vhosts/glassconnect.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 3297